lunes, 3 de julio de 2017

David Michelinie meets Joe Orlando

(Spanish version below)

Today we start with a new interview series about comic writers or comic artists talking about other colleagues. I asked them about his/her feelings when they met for the first time in person another colleague (or future colleague) they admired for long before the meeting day. I invited them to talk abour their experience, thoughts and about the influence on their own work before and after that special day with that writer or artist.

Today we start with star writer  David Michelinie, famous because of  his work for Marvel, DC, Valiant or Future Comics. Some of his best known works are between the most remembered between the fandom: Superman, Spiderman, The Avengers or Iron Man.

He introduced Venom and Carnage, worked with people like John Byrne, George Perez, Todd McFarlane, or Erik Larsen, wrote stories for Sgt. Rock, Karate Kid, Swamp Thing, Wonder Woman and Star Wars...just to point some of them.


Joe Orlando was a famous writer, penciller, and editor who worked for Mad and DC Comics.
Born in Italy, he was assistant of Wally Wood for EC Comics. After that he became a regular artist there, worked as illustrator for books, worked on classic adaptations, also worked for Warren Publishing for Creepy Magazine, worked as editor and he was a toy designer...

In 1968 was hired as editor on DC for a full line of comic books.
As DC´sVice President he guided the special proyects department, licensing products, working on the creation of art for T-Shirts, etc...He was supervisor for style guides...

He hired a lot of philippine artists as Alfredo Alcala, Tony deZuñiga, Alex Niño or Ernie Chan, and he was teacher for years at the School of Visual Arts.

MANY THANKS to Mr. Michelinie for his time and words. HERE we GO!:

"The person who had the most influence on my writing career was not another writer, but an artist. Stranger still, that influence did not come from his artwork, but from his viewpoint and skill as an editor.

I had been aware of Joe Orlando´s work as an illustrator for EC Comics and others from the 1950´s, but didn´t actually meet him until 1973, when I first started working for DC Comics (then known as National Periodical Publications). Joe was my first editor and, since he was an artist, I expected him to be focused primarily on the visual aspect of comics. But I quickly came to realize that pictures were not his main concern--and neither were words. Joe impressed upon me that the most important thing in what we were doing was story. The artwork could be stunning, the dialogue superb, but if they didn´t work together, then we had failed.

I took that to heart and strove to make my plots original, my instructions to the artist clear, and then use my words to support and enhace the resulting pictures.

Joe was the rarest and most generous of collaborators: a good teacher. And I was supremely fortunate to have had him as an editor...and friend.   

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Hoy comenzamos una nueva sección de entrevistas con escritores y dibujantes de cómics hablando sobre otros de sus colegas de profesión. El foco lo sitúo en sus sensaciones cuando se encontraron en persona por primera vez con otro colega (o futuro colega) al que ya admiraban desde hacía tiempo antes ya de conocerse en persona. Los invito a compartir con nosotros sus sensaciones y pensamientos, así como a comentar la influencia en su trabajo antes y después del encuentro.

Hoy comenzamos con el escritor estrella de Marvel, DC, Valiant y Future Comics, David Michelinie.
Algunos de sus mejores y más recordados trabajos entre el fandom incluyen a personajes como Superman, Spiderman, Los Vengadores y Iron Man.

Michelinie presentó a Veneno y Matanza, trabajó con artistas como John Byrne, George Pérez, Todd McFarlane y Erik Larsen, escribió historias para Sargento Rock, Karate Kid, La Cosa del Pantano, Wonder Woman y La guerra de las galaxias, sólo por citar algunos de sus trabajos.

Joe Orlando fue un famoso escritor, dibujante y editor que trabajó para Mad y DC Comics.
Nacido en Italia, fue ayudante de Wally Wood en EC Comics. Después fue dibujante habitual de la editorial, trabajó como ilustrador para portadas de libros, adaptó clásicos al cómic, trabajó para la revista Warren y Creepy, fue editor y diseñador de juguetes...

En 1968 fue contratado como editor en DC de una línea completa de comics.
Como Vice presidente de DC lideró el departamento especial de proyectos, las licencias de productos, y trabajó en la creación de arte para camisetas, etc...También supervisó las líneas de estilo de la editorial.

Contrató a una generación completa de artistas filipinos como Alfredo Alcalá, Tony de Zúñiga, Alex Niño y Ernie Chan, y fue profesor durante años de la School of Visual Arts.

MUCHAS GRACIAS A Mr. MICHELINIE por su tiempo y sabias palabras. ¡ALLÁ VAMOS!:

"La persona con mayor influencia en mi carrera como escritor no fue otro escritor, sino un dibujante.
Aún más extraño, esa influencia no vino de su propio trabajo, sino de su manera de ver las cosas y de su habilidad como editor.

Ya conocía el trabajo de Joe Orlando como ilustrador para EC Comics y otras editoriales desde los años 50 del pasado siglo, pero no lo conocí en persona hasta que comencé a trabajar para DC Comics en 1973 (entonces conocida como National Periodical Publications).

Joe fue mi primer editor y teniendo en cuenta que era dibujante, esperaba que pusiese su mayor interés en el aspecto visual del comic. Pero rápidamente me di cuenta que las imágenes no eran su principal preocupación...y tampoco lo eran las palabras. Joe me subrayó la importancia de que lo más importante que hacíamos tenía que ver con la historia. El dibujo podía ser imponente, los diálogos magníficos, pero si no funcionaban ambos en la misma dirección, entonces habríamos fallado.

Guardé eso en mi corazón y me esforcé en que mis guiones fuesen originales, mis indicaciones a los dibujantes, claras, y en que mis palabras ayudasen a potenciar el dibujo.

Joe fue el más excepcional y generoso de los colaboradores: un buen maestro.
Y yo fui maravillosamente afortunado por tenerlo como editor... y amigo"

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